איך אפשר להפסיק לכעוס על הילדים?

איך הילדים שלנו מרגישים כשאנחנו כועסים עליהם? בדרך כלל הם מרגישים, מושפלים, פגועים, עצובים, חלקם ירגישו כועסים עלינו בחזרה או רוצים "לנקום בנו" על זה שכעסנו עליהם.
יש גם ילדים שירגישו תחושת כוח מאוד חזקה, תחשבו על זה רגע- ילד בן 3 קטנצ'יק, שהצליח לגרום לאבא בן 30, 2 מטר גובה, חזק וחסון לכעוס, להתעצבן ולצאת מהכלים- זו הרגשה מאוד עוצמתית.
זה נכון שגם הורים הם בני אדם, זה נכון שגם להורים יש רגשות, זה נכון שגם להורים מותר לכעוס, זה גם נכון שאנחנו רוצים להראות לילדינו איך אנחנו מרגישים באותנטיות ולא לזייף את רגשותינו, אבל כשאנחנו כועסים והכעס מנהל אותנו אנחנו לא מחנכים, אנחנו עסוקים בעוצמה של הכעס שלנו, אנחנו לא מעבירים שום מסר חינוכי, אנחנו צועקים עליהם, מתעצבנים עליהם, מתלהמים, מאיימים ולעתים אפילו אומרים דברים שאנחנו מתחרטים עליהם.

אז מה ניתן לעשות?
הכלי העיקרי שיכול לעזור לנו לנהל את הכעס שלנו נקרא בשפה המקצועית "השהיית תגובה" וזה אומר שלא על כל דבר אנחנו חייבים להגיב באופן מיידי, כאן ועכשיו.

כשאנחנו מגיבים בזמן אחר כשהוא לא אותו רגע שבו אנחנו כועסים ונסערים, אנחנו נהיה הרבה יותר שקולים ומתונים בתגובה שלנו, נוכל להגיב בצורה רציונלית ולא אמוציונלית. כשאנחנו מגיבים באופן רציונלי אז התגובה היא בדרך כלל הרבה יותר מותאמת למעשה שהילד שלנו עשה והיא גם ברוב המקרים יותר שקולה, מתונה והגיונית וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים להשיג כשאנחנו מחנכים- תגובה הגיונית שמגיעה בעקבות המעשה הלא מקובל של הילד, שהילד יוכל ללמוד ממנה לפעמים הבאות שכל פעם שיתנהג בצורה כזאת תקרה אותה תוצאה הגיונית.
הילד עושה משהו שאתם לא מרשים במקום לכעוס, תנשמו עמוק, סיפרו עד עשר והודיעו לו שראיתם שהוא עשה זאת והוא יודע שאתם לא מרשים להתנהג ככה ואתם צריכים לחשוב איך אתם תגיבו- ברגע שאמרתם את זה והודעתם לילד שאתם הולכים לחשוב על תוצאה הגיונית הילד כבר מבין שקורה פה משהו אחר כי הוא רגיל שאתם צועקים וכועסים ומענישים.
השלב הבא יהיה לחשוב על תוצאה הגיונית למעשה שלו בצורה שקולה ורגועה רצוי אפילו עם בן הזוג, ואז מגיעים לתכל'ס יושבים עם הילד ומודיעים לו שחשבנו על מה שעשה והחלטנו שהתוצאה של המעשה שלו היא X.
העוצמה של המסר שלכם תהיה הרבה יותר חזקה, הילד יבין שאתם לא באתם לריב איתו אלא ללמד אותו, השיחה תהיה רגועה אז גם הילד יהיה פנוי להקשיב לכם וגם אתם תהיו פנויים להסביר את עצמכם כמו שצריך.

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *