גמילה מחיתולים

גמילה מחיתולים

גמילה מחיתולים היא תמיד מקור להמון שאלות שברוב המקרים נותרות ללא תשובה אצל הורים רבים והם מתחילים תהליך גמילה כמעיין ניסוי וטעייה- איך נדע אם הילד מוכן להיפרד מהחיתול? האם לגמול רק ביום או גם בלילה? האם לחכות לאביב או לקיץ או שאפשר לגמול מחיתול גם בחורף? מה עושים אם אין שיתוף פעולה מצד הילד? להכריח? לוותר? איך מגיבים אם בורח לילד?
אז איך נדע האם הילד מוכן להיגמל מחיתול?
בהיבט הפיזי אם ישנו פרק זמן של מעל חצי שעה בין פיפי לפיפי אז אפשר פיזית לגמול את הילד, פרק הזמן האידיאלי לגמילה הוא שעה וחצי בין פיפי לפיפי. בהיבט הרגשי הגמילה היא למעשה המעבר הראשון בדרך כלל שילד עושה שבו הוא יכול להסיק מסקנות לגבי היכולות שלו ולכן חשוב שנראה שהילד שלנו מוכן לתהליך, אם אכן ההיבט הפיזי מאפשר גמילה כפי שנכתב קודם אז יש לדבר עם הילד על הפרידה מהחיתול, להכיר לו את השירותים, לראות אם מבקש להוריד חיתול ולשבת על האסלה, כמובן ששיתוף פעולה של הצוות החינוכי בגן חיוני מאוד להצלחת התהליך.
בסביבות גיל שנתיים ילד מפתח את העצמאות האישית שלו וכבר מבין שהוא יכול לעשות דברים בעצמו ואפילו מתעקש לעשות "לבד", זה בדיוק הגיל שבו אפשר כבר להתחיל תהליך של גמילה מחיתול כמובן אם ישנו שיתוף פעולה מצד הילד. חשוב מאוד בתהליך הגמילה להשתדל לתת לילד את האחריות על הגמילה כלומר לא להציע לו כל היום לעשות פיפי, אלא לתת לו לקחת אחריות על גופו על מנת שהוא יידע לזהות את האיתותים של הגוף שלו וילמד לזהות מתי יש לו פיפי לבד מבלי שנזכיר לו. אם ילד עושה 10 פעמים ביום פיפי אז ההורה צריך להציע לילד לעשות פיפי רק 4 או 5 פעמים מתוכן וככה בשאר הפעמים הילד יודע שהפיפי הוא באחריותו. כמובן חשוב מאוד לא לעשות עניין אם בורח לו להגיב בצורה עניינית, ולעודד ההצלחות- לומר לילד שאנחנו רואים שהוא הספיק להגיע לשירותים ולעשות פיפי, ממש אין צורך במתנות ופרסים על עשיית הצרכים בשירותים, זהו בסך הכול שלב טבעי והילד עושה את הדבר הכי טבעי- פיפי ולכן פרס אינו רלוונטי.
גמילת לילה- בגמילת לילה זה כבר יותר מורכב, אנחנו כבר צריכים לבדוק האם הילד קם יבש בבוקר? האם עושה פיפי בחיתול מספר פעמים בלילה? האם עוד לוקח בקבוק לפני השינה או במהלך הלילה?
ישנן גישות שמאמינות שאם גומלים מחיתול אז מורידים גם ביום וגם בלילה וישנן גישות שאומרות קודם ביום ורק אז בלילה. אני ממליצה להתחיל בשנת הצהריים, נשים טיטול לפני שנת הצהריים ונראה האם הילד קם יבש או לא, במידה וקם יבש אפשר להוריד כבר בשנת הצהריים ולבחון את נושא גמילת הלילה, ישנם ילדים שתוך שבוע נגמלים מחיתול גם ביום וגם בלילה, זה עניין של בשלות ומוכנות פיזית ורגשית וגם של גורמים חיצוניים שהזכרתי קודם כמו בקבוק למשל ילד ששותה בקבוק שלם לפני השינה ועוד אחד במהלך הלילה הגיוני שיקום רטוב, לעומת ילד שלא לוקח בקבוק כלל.
ישנם מספר תחומים בחיי הילדים שעליהם רק הילד שולט והצרכים זה אחד מהם- אנחנו יכולים לקחת אותו לשירותים כל רבע שעה אבל אם הילד יחליט שהוא לא עושה בשירותים אז הוא לא יעשה או אם הילד יחליט שהוא עושה על הרצפה אז הוא יעשה על הרצפה לא משנה כמה נדבר, נפציר, נבקש, ניקח לשירותים או ננאם על הנושא ולכן כמו כל דבר בהורות חשוב לקחת את הגמילה בפרופורציות הנכונות, הרי מדובר בסופו של דבר בתהליך טבעי, אם ההורים לא יהפכו את זה לעניין אז זה לא יהיה עניין.
ודבר אחרון- תסמכו על הילד שלכם שהוא יכול לעשות זאת בהצלחה, תאמינו בו והוא יאמין בעצמו.
בהצלחה

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *