שקרים של ילדים

בואו נודה על האמת- כולנו משקרים, גם אנחנו ההורים, המבוגרים, המוסריים, האחראיים משקרים לפעמים לחברה, לחמות או לקולגות. שקרים הם הדרך שלנו להימנע מקונפליקטים, לא להעליב אנשים, או לא להצטייר כאנשים לא סימפטים.
גם ילדים משקרים מהרבה סיבות- כי לא נעים להם לומר את האמת, כדי לקבל יחס מההורים, כי הם לא רוצים להסתבך בצרות, אם הילד מרגיש שיש חוקים נוקשים מדיי בבית, הרעיון הכללי הוא שילדים משקרים כי אין להם בעצם דרך אחרת להתמודד עם אותה בעיה שעומדת מולם.
הסיבה לשקרים אינה רלוונטית, מה שחשוב הוא שההורים יעשו הבחנה על איזה סוג שקרים מדובר? האם מדובר בשקר לבן לחברה כדי לא לפגוע בה? במקרה כזה יכול להיות שהייתי מדבר עם הילדה על זה רק כדי להבין שאכן מדובר בשקר לבן כדי לא לפגוע בחברה, אולי גם הייתי שואלת מדוע הרגישה צורך לשקר במקום לומר את האמת וכנראה שלא הייתי עושה מזה עניין גדול במיוחד.
אבל אם מדובר בילד שמשקר להוריו על בסיס יומיומי, כשאנחנו מגלים שילד יש צורך לשקר על בסיס קבוע אפשר להניח כי משהו רציני מפריע לו ולכן ההורים חייבים להתערב. במקרה כזה שהשקרים כבר הופכים לחלק מחייו של הילד יש צורך באיזשהו צעד דרמטי שמראה לילד שההורים שלו רואים את השקרים שלו, שזה לא תקין ושהם רוצים לעזור לו להתמודד עם הקושי שלו.
על ההורים להחליט ביניהם מה תהיה התוצאה ההגיונית לשקר של הילד ואיך הם יגיבו כל פעם שישקר וזכרו- התוצאה חייבת להיות קשורה למעשה של הילד.
ברגע שהחלטנו מה יקרה כשהילד ישקר אנחנו יושבים לשיחה רצינית שאותה מנהלים ההורים, יש לציין בפני הילד כי אתם רואים את ההתנהגויות שלו, עדיף להימנע מאמירות מאשימות כגון "אתה שקרן" אלא לומר "שמנו לב שבזמן האחרון אתה נוטה לשקר". יש לומר לילד כי זו התנהגות שאינה מקובלת והחלק הכי חשוב- לומר לו מה יקרה כל פעם מעכשיו שתתפסו אותו בשקר, מה תהיה התוצאה ההגיונית בה תנקטו. החלק החשוב בשיחה כזו הוא להיות ענייניים לא להתחיל בנאומים או לתת לילד מקום לשלל תירוצים והסברים כי את התירוצים וההסברים כבר שמענו בעבר, לקיים שיחה קצרה בה אתם מודיעים לילד מה השינוי שהולך להיות ואיך הוא יבוא לידי ביטוי.
מרגע שקיימתם את השיחה עכשיו מוטל עליכם לפעול, השתדלו להגיב בלי כעס, האשמות או תוכחה אלא בצורה רגועה ועניינית ואם הילד אכן שיקר למחרת אין צורך בעוד נאומים ושיחות הוא כבר יודע מה הולך לקרות, כבר הכנו אותו לשינוי בשיחה שעשינו לו, עכשיו ההורים צריכים להגיב בדיוק כפי שהחליטו ביניהם שיגיבו כל פעם שישקר.

הורים זכרו, שקרים הם מנגנון התמודדות עם קשיים שקיים אצל כולנו, ברגע שההורים יתמודדו עם השקרים באופן ענייני וקונקרטי ולא יהיה הרבה עניין סביב זה השקרים ילכו ויתמעטו.

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *